2019 aastal käisid Prantsusmaal Revelis praktikal puiduosakonna õpilased, tislerid Marten Meringo ja Kristofer Valts ning täiskasvanud õppijaist mööblirestaureerijad Irena Rosenberg, Inga Pärnaste ja Andero Saar.

Prantsusmaa praktika andis jällegi täiendust meie blogide ridadesse:

Irena RosenbergMööblirestauraator Irena erialasel praktikal

Andero SaarAndero Revelis

Olen Marten Meringo, Haapsalu Kutsehariduskeskuse teise kursuse tisleri eriala õpilane ja käisin Erasmus+’ga Prantsusmaal välispraktikal.

Majutus oli koos klassivenna ja kahe täiskasvanud tsükliõppuriga Chemin De la Sabliere tänaval. Koolist umbes 10 min kaugusel. Koolis olid meil 3 erinevat tundi milleks olid siis: skulptuur, masintöötlus ja käsitsi puiduga tegelemine. Kohanesin selle kohaga üsna kiirelt ja leidsin endale sõbrad. Ühega suhtlen tänase päevani. Üldiselt raske oli kommunikeeruda, sest seal ei osata väga inglise keelt, õnneks need kellega suhtlesin oskasid ja nad olid üsna suureks abiks õpetajatega suhtlemisel.

Käisime ka klassiga muuseumis kus rääkis siis mitteavastatud saarest ja seal olevatest kujudest, et kuidas need tekkisid või kes need tegi.

Revel oli väike linn mida ümbritsesid üldiselt suured mäed ja ilmastik oli palju parem kui Eestis. Nt Eestis oli -20 kui meil oli +19 kraadi.  Käisime ka mägede otsas ja seal olid hästi ilusad vaated nt nägime tervet Reveli linna. Oli ka palju ajaloolisi kujusid ja muid struktuure.

Kui koolipäevad olid läbi siis vahepeal käisime ka Toulouse-is mis on suurlinn kus olid igasugused poed ja ka restoranid. Muidu peale kooli üldiselt viibisime kas kodus või käisime väljas ringi jalutamas. Me proovisime teha koguaeg uusi plaane, võimalikult palju näha vaatlemisväärsust. Käisime ka autoga pikkadel sõitudel. See oli äärmiselt lahe, sest nii palju ja suuri mägesid oli igalpool ja võib ka öelda, et sõitsime kliimastikust kliimastiku ehk kui meil oli päike siis sõidsime talve kliimastikku. Käisime Andorras ja ka eelnevalt teele jäänud linnades. Külastasime ka suuri kirikuid mis olid Eestiga võrreldes ikka väga suured ja huvitavad

Kokkuvõtteks mulle vägaväga meeldis see reis ja praktika, sest see avaldas väga palju mu silmaringi ja sain ka näha kuidas on kombed ja traditsioonid Prantsusmaal. Sain proovida igasugu huvitavaid toite ja muid asju mis tundusid ägedad.

Kristofer Valts T-17 – Prantsusmaa praktika oli minu jaoks uus kogemus kuna ma pole niimoodi iseseisvalt elanud välismaal kõigest eemal. Kuid sellega harjus kiiresti ära. Praktika juures meeldis mulle kõige rohkem just see, et sain proovida iseseisvalt hakkama saamad välismaal. Olen rahul oma praktikaga ja soovitan ka teistele kellel on võimalus minna.

Irena Rosenberg M-17 – Kõik sai alguse sugulase vanadest toolidest. Need oli vaja korda teha, aga kuidas? Selleks tuli tulla Haapsalusse kooli, mööblirestaureerimse erialale. Mõeldud tehtud ja kooli ma läksin. Koolis avanes võimalus kandideerida Erasmus programmi raames välispraktikale Prantusmaale, Revelisse. Kirjutasin avalduse ja osutusingi väljavalituks.

Prantsusmaal, Revelis koolis nimega Lycée des métiers d’art, du bois et de l’ameublement olles, sain aru, kui palju erinevaid oskusi võib vaja minna restaureerimise töös. Siin koolis õpitakse kõike. Erinevad osakonnad annavad põhjaliku ülevaate, oskused. Linnas asuvas töökojas selgus, et enne kui oma firma avada, tuleb õppida 6 aastat. Siis oled sa võimeline enamuse tööst ära tegema, aga ka siis viid näiteks polstrivahetust vajamineva eseme kolleegi juurde.

Siin riigis on järjest rohkem väärtustama hakatud väärikat vana mööblit, nii et tööd jagub. Revelis olevat üldse kõige rohkem vana mööblit, kuna ennevanasti olevat siit läbi käinud kaupmehi ja oskusmeistridki olevat siit pärit.

Kooli õppima soovijaid jagub, konkurents oleneb erialast. Mõni eriala popim, mõni eriala vähem. Õpiaeg 1 kuni 3 aastat. Restaureerijad õpivad 3a, marketrii osakond 2aastat. Korraga võetakse vastu 7 kuni 12 õpilast, see annab hea võimaluse õpetajal õpetada ja õpilasel õppida.

Eriti meeldis, et õpitakse kõike põhjalikult. Väga peensusteni tehakse ülesvõtteid, konspekteeritakse, arutatakse. Tootekaardid ja märkmed peavad olema väga põhjalikud. Kindlasti sain palju uut ja huvitavat teada mida tulevikus ka oma töös rakendada.

Vaba aega kasutasin maksimaalselt ära, sõitsime palju ringi.

Soovitan kõigil julgelt osa võtta, kandideerida Erasmus programmi. See avaradab maailmavaadet ja annab palju uusi kogemusi.