HKHK Iirimaal Erasmus+ "UuEd oskused- uued võimalused"Maris Meriste LT-16 – Iga asi, mis siis, et põnev, saab ükskord otsa… Samuti oli see meie praktikaga Iirimaal. Imelik tunne oli olla kuu aega kodust eemal. Mina polnud nii pikka eemalolekut varem kogenud. Enne algust oli pisut värinat hinges ka, sest see aeg tundus väga pikk. Aga nüüdseks on see läbi ja nagu ikka tagantjärele tarkusena, läks nagu lipsti! mööda.

Iirimaa on väga kaunis ja roheline ning tema ilu saime praktikale lisaks nautida õnneks üsna palju. Tänu Highländeri turismifirmale ja enda initsiatiivile ka. Olime paraku pisut kõrvalises kohas ja selle maa ühistransport tundub veelgi hullem, kui Eestis. Selles külakeses, Tourmakeady’s käis vaid üks buss!!! Sedagi reedeti kell 10 hommikul, et viia inimesed poodlema 28 kilomeetri kaugusel asuvasse linnakesse nimega Castlebar. Tundub ikka väga kummaline isegi Eesti väikeste kohtadega võrreldes. Nii hakkadki hindama oma maa võimalusi, mis tunduvad mõnikord kaugelt vaadates paremad.

Ikka praktikast ka. Meie peatuspaigaks oli nagu eelpool öeldud, külake nimega Tourmakeady, kus B&Bs algul pisikeses toakeses, hiljem aga lausa korteris end sisse saime seada. Seda pidas 5-lapseline pere ja kõik vähegi juba midagi teha oskavad lapsed pandi kaasa töötama.

Mida meie siis tegime? Osalesime B&B töös, käisime lähedalasuvas aias nimega Drimbawn Garden tööl ja Highländeri turismifirmaga rändamas.

Mulle oli hea kogemus sakslaste turismifirmaga rändamine, sest kõik käis saksa keeles. Kuna olen kunagi saksa keelt õppinud, oli seda hea nö harjutada jälle. Ja muidugi see, et saime sellist giiditööd kogeda ja õppida, mida meil endil kindlasti vaja on. Lisaks veel loodusmatkad, mis on meie erialal justkui rusikas silmaauku, nagu ma meie giididele ka ütlesin. Iirimaal paistis loodusradu ikka päris palju olevat. Meie oma ööbimiskoha lähedalgi oli RMK tüüpi piknikukohake metsas nimega Millennium Forest, milles voolas nende ütluste kohaselt juga, aga meie jaoks paistis meie jugade kõrval nirena. Vabandust, pisikese iroonia pärast! Ilus oli seal ikkagi.

Ja ei saa mainimata jätta neid kuulsaid Inglise-Iiri aedu, millest ühes ise ka töötasime. Olen neid siiani vaid filmides ja seriaalides näinud. Oma silmaga kogemine oli võrratu. Aias kasvatati kõike võimalikku söödavat ja mittesöödavat kraami. Peaaednik Frank rääkis, et nad olevat kunagi isegi metsmaasikaid püüdnud kasvatada, aga kuna nende korjamine on keeruline, sest nad kas pole veel valmis või on liiga valmis, siis nad neid enam ei kasvata. Aed ise oli üle saja hektari ja väga hästi hooldatud. Üldse jäi silma, et iirlased hoolitsevad oma aedade eest väga.

B&Bs aitasime meiegi koka magistrikraadiga pereemal lastega koos toitu just nendele saksa turismigruppidele serveerida. Grupid käisid kolm korda nädalas õhtust söömas.

Lisaks veel Iiri kultuur, mis on mind alati võlunud. Õnneks sain ka sellest pisut osa. Endalegi ootamatult sattusin kontsertsaali, kui seal lõppes Iirimaa ühe kuulsuse Sean Keane’i kontsert ning poolkogemata sattusin temaga isegi pildile. Kuna ta on väga sõbralik ja lahke, siis oli ta oma kaaslaste palvel nõus meiega pilti tegema. Ja selle peale ostsin ma isegi tema DVD! Kuigi ma polnud temast enne midagi kuulnud. Aga mulle meeldis see DVD. Iirlaste pubikultuur on ka muidugi omaette nähtus, sest seegi DVD oli pubis lindistatud.

Ja mulle oli üks kogemus veel väga oluline. Hakkasin uuesti jalgrattaga sõitma. Pole seda ikka väga ammu enam teinud. Säh sulle siis Iirimaad!

Kokkuvõtteks võib öelda, et saime Iirimaal päris mitmekülgse kogemuse igast valdkonnast. See oli minu jaoks ülimalt kihvt kogemus nii praktika kui ka muu kirjeldatu osas.
Pidasime BLOGI ja eks seal ole üsna palju juba kirjaski. Kellel huvi, saab lugeda.

HKHK Iirimaal Erasmus+ "UuEd oskused- uued võimalused"Anne Hansberg LT-16 – Sellel suvel said kaks loodusturismi korraldamise õppijat Anne Hansberg ja Maris Meriste võimaluse teha õppepraktika Iirimaal, täpsemalt Iirimaa läänerannikul Tourmakeady külas. Kohapeal võtsid meid vastu B&B hostelipidajad Ann Marie ja Sean Heneghanid.

Kohale jõudes  üllatas meid vapustavalt kaunis loodus, pererahva külalislahkus ja meeldiv  majutus omaette toas. Sisseelamiseks anti meile üks vaba päev ja siis algas igapäevane praktiline tegevus. Praktika tegevused olid juba ette kavandatud vaheldusrikkalt – kaks päeva nädalas aiandustöid looduspargis Dreamhouse, üks päev  giidipraktikat koos saksa turismifirmaga Highländer ja ülejäänud päevadel osalemine hosteli igapäevategevustes. Just selline tegevuste vaheldumine  andis erilise võlu meie praktikale ja  neli nädalat praktikat möödus lennates.

Mida kogesime: Loodustegevuse ja taimede tundmise kogemusi saime praktiliste töödega looduspargis Dreamhouse, saime teada, et lühikese ajaga (~ 6-7a) on  tühermaale võimalik rajada eeskujulik liigirikas Dreamhouse dendropark, teadvustasime kui tähtis on ka inimkätega rajatud pargis järgida siiski taimede looduses esinemise loomulikku kooslust, kuulsime kuidas mesilaste pidamine aitab  vähendada taimemürkide kasutamise vajadust ning õppisime veel palju muudki kasulikku. Põnevust praktikale lisas koostöö võimalus eri rahvuste esindajatega – vabatahtlikega Hispaaniast, Itaaliast ja Tšehhimaalt.

Giiditööst saime võrratu kogemuse osaledes Saksa firma Highländer poolt saksa turistigruppidele korraldatud kohapealsetel nädalastel pakettreisidel. Osalesime kaunil kanuumatkal järvel, matkasime jalgsi mägistel  matkaradadel, külastasime Galway linna ja Achilli saart. Et giiditekstid olid saksa keeles tuli üles otsida oma kesised saksa keele teadmised, aga saime hakkama. Muu suhtlus oli ikka inglise keeles. Meelde jäi kohapealse giidi Piero operatiivne marsruudi muutmine vastavalt ilmale ning vajadusel (nt vihmaga mäkke ronides) turistide meeleolu üleval hoidmine.

Hostelipidamises saime väga vajaliku kogemuse praktilisest tööst B&B perenaise Ann Marie Heneghani käe all, kes oli võrratu kokk, ja kes lisaks tavatoitudele oskas valmistada maitsvaid toite nii taimetoitlastele kui ka veganitele. Eriti hea oli tema toorjuustutort mille valmistamisega sai hakkama isegi tema 10-aastane tütar Sinead. Meie ülesandeks oli kord nädalas osaleda toidu ettevalmistamisel ja puhastada ja korrastada hostelitoad külalistele. Lisaks osalesime kolm korda nädalas 30-liikmelise turismigrupi teenindamisel lõunasöögi serveerimisel ja nõude koristamisel. Kõik omandatud kogemused praktika käigus olid väga vajalikud edaspidises tööks loodusturismi korraldajana Eestis.

Kokkuvõtteks, oleme väga tänulikud võimaluse eest Iirimaal läbi viia oma loodusturismialane praktika. Õppisime tundma võrratut Iirimaa loodust, saime palju uusi praktilisi kogemusi turismi korralduses ja nägime kuidas praktikas toimib hea koostöö saksa turismifirma ja Iirimaa kohalike ettevõtete vahel. Leiame, et selline hea koostöö välispartneritega on võimalik ja vajalik ka eesti turismiettevõtete ja välispartnerite vahel.